måndag 13 juli 2009

Wer billig kauft, kauft zweimal

Jag hade en klok kollega när jag jobbade som produktionsassistent hos den tyske regissören Philip Gröning. Hon skötte bokföringen och jag hade en mängd mer eller mindre definierade uppgifter. Det var en hård, men lärorik filmskola. Min kollega som var 28 år, hade två barn, vilda lockar och ett gott humör, var en redig person. Hon sa till mig när vi skulle beställa pärmar, gem, pennor och hårddiskar, ”Maria, wer billig kauft, kauft zweimal”. Den som handlar billigt, handlar två gånger.
En klok filosofi som jag inte har lärt mig att leva efter. Jag erkänner en dragning till kvantitet istället för kvalitet. Jag skyller det på generna. Flera år efter att min farmor dog hittade vi storpack av oöppnade förpackningar med strumpor och linnen på vinden. Hos min far är prylberget ständigt växande och han odlar en stor förtjusning i två-för-en-erbjudanden. Jag bestämmer mig ändå om och om igen, köp dyrare, köp kvalitet. Men det verkar lönlöst. Nyss försökte jag måla naglarna klumpfritt med oranget nagellack för 1,50 euro. Omöjligt. Jag kommer aldrig att bli elegant. Alltid handla två gånger. Minst.

3 kommentarer:

Panama sa...

Hei kjære.

Jeg tenker også sånn. Men det virker aller best når jeg kjøper 2 for 1 halloumi på ICA.

Jeg har ellers inntaksstopp.
Jeg sier ihvertfall det til meg selv.

Klem.

Ps. Du er naturlig elegant, også uten oransje neglelakk.

Kajsa sa...

Hå hå ja ja.
Jag är en sån som borde lära mig att handla två gånger hellre än att som nu, köpa ont-i-magen-långt-över-budgeten-dyrt. Blunda och svälj, försök att inte tänka, räck fram pengarna och GLÖM. Det är min melodi det...

mamo sa...

Förstår att du "hämnas", om mitt prylbegär, efter det att jag krittiserat din felstavning.
P&K
Pappa