fredag 10 juli 2009

Djurliv

Kaniner finns det många av i Berlin. På hemväg genom Tiergarten idag satt tre små grå pälsvänner och tuggade ihärdigt i det gröna gräset. Stadskaniner. De lät sig inte störas av min regnblöta uppenbarelse och min skrangliga cykel. De tuggade på, med stora lena öron och spräcklig päls. Man ser dem runtom i Berlins parker och vill helst ta med dem hem.
Jag hade en vän en gång, eller ja, en vän till en vän. Altkleiderrainer (Klädinsamlingsrainer). Det sades att han länsade Humanas klädinsamlingar. Eller så såg det bara ut så. Rainer fångade några kaniner utanför universitetet en dag, i rondellen på Ernst Reuter Platz där de ligger och tuggar i massor. Och så åkte han hem och gjorde sig ett par kanintofflor. Så gick ryktet iallafall. Och jag funderade en del på hur han kan ha gått till väga. Rainer är civilingenjör.

Och rävar finns det. Utanför en mataffär i Moabit såg jag senast en. Och igelkottar. På Kastanienalle, mellan parkerade bilar nosade en liten förlorad kott runt häromsistens.
Djurlivet är vilt i Berlin. Och tämjt. Hundar ska vi inte tala om.

1 kommentar:

Astrid sa...

vad mysigt det låter! <3

nu ska jag läsa din blogg från början så du kommer nog få mycket kommentarer