söndag 9 oktober 2011

The times they are a changin


Förändringen. Med stort F. Verkar liksom genomföras om nätterna av små nästintill osynliga doozrar - de där flitiga, ständigt arbetande och aldrig klagande, turkosa byggarna i åttiotalsbarnprogrammet Fragglarna - de bygger hus, knackar sten och breddar gator. Och Berlin är aldrig sig likt.

Gentrifieringen har pågått under många år. Men först nu är insikten om dess homogeniserande effekt "in aller Munde". I kommunalvalet häromveckan var kommersialisering, hotellflöde och privatisering viktiga valfrågor. För det skulle ju vara förtjusande, men det är inga små pastellfigurer med rosa näsor som bygger om Berlin. Och man måste värna om mixen av högt och lågt, om Berlins platser och priser som erbjuder möjligheter för mycket. Värna om Berlin i långsam förändring. Och hur man ska göra det är det många som funderar på. I senaste ETC intervjuas några berlinare som protesterar och tycker, jag bland andra.

Och alldeles frukostöverraskande läste jag mitt namn i en TAZ-artikel om förändringen av Rosenthaler Platz. Författaren hade sett min dokumentär "Berlin. Brunnenstrasse" som man kan låna ut på vårt bibliotek, en bestående favoritplats i kvarteret bara ett stenkast från hotellmyllret. Och som vanligt tänker jag, bevara mixen!

Inga kommentarer: